3.5 Way Out West i Gøteborg

Vegetarisk: Hva betyr et vegetarisk Way Out West? Hva betyr det for miljøet? Hva betyr det for varemerket og opplevelsen Way Out West? Hva betyr hva for hvem og har det virkelig noe effekt i det hele tatt? Niklas Lundell i Way Out West forteller.

Way Out West ble startet i 2007 og er i dag en tredagersfestival som arrangeres i Slottsskogen, samt en rekke utesteder og klubber i Gøteborg, Sverige. Andre helgen i august samler festivalen om lag 30 000 mennesker som kommer fra Sverige og hele verden for øvrig. Med et film-, kunst-, hack-, mat- og så klart musikkprogram er festivalen en interdisiplinær opplevelse og et sosialt eksperiment. I løpet av noen dager oppstår et lite samfunn i samfunnet som har blitt internasjonalt belønnet for sin innovasjonskraft så vel som sitt miljøengasjement.

Hvordan fikk festivalledelsen ideen om en vegetarisk festival i 2012 og hvordan jobbet man med planleggingen?

– Festivalledelsen har siden dag én diskutert om og når Way Out West skulle bli helt vegetarisk. Det finnes festivaler, store og små, som allerede har gjort det og det har gått rykter om lignende festivaler som har vurdert det, men ikke tatt steget fult ut. Gjennom årene har vi solgt ganske mye vegetarisk mat, noe som har økt for hvert år. Mange av oss var dessuten selv vegetarianere eller pescetarianere. Så vinteren 2011 fikk vi en magefølelse, vi bare kjente at i år så gjør vi det, sier Niklas Lundell i Way Out West.

Begrunnelsen var forskjellig fra person til person i festivalledelsen: helse-, dyrevelferd-, miljø-, pasifist- eller alternativitetsperspektivet. Festivalen la ned et omfattende arbeid med å forberede alle cateringaktørene på hva som skulle skje, men alt bak lukkede dører.

– Vi ville ikke at dette skulle lekke ut før festivalen startet, sier Lundell, som medgir at dette innebar en sterk grad av innblanding i de ulike menyene.

– Vi har nok aldri vært så hands on i matserveringen før. Vi fastsatte menyer og godkjente innkjøp av råvarer for om lag 150 ulike retter.

Totalt ble det servert 120 000 vegetariske måltider til publikum, frivillige og artister. Underveis ble flere aktører byttet ut, mange ble tvunget til å tenke nytt og flere nye aktører ble med.

Hvordan ble tiltaket kommunisert og hvordan ble budskapet mottatt?

– Planen var å ikke kommunisere dette utad før festivalen startet. Det kan fort oppfattes som et PR stunt og det beste hadde jo vært om det ikke var noe oppsiktsvekkende å ha en kjøttfri meny. Men kvelden før vi skulle åpne festivalen viste det seg at media hadde fått med seg at vi kun serverte vegetarisk mat under riggingen av festivalen og at dette ville bli en nyhetssak.

Festivalen hadde på forhånd forberedt et manifest om innføringen av kjøttfri meny. De hadde vært i kontakt med kostholdseksperter, gjort klart bakgrunnsinformasjon, skrevet debattinnlegg og forberedt en strategi for sosiale media.

– Vi ville selv presentere dette først, på den måten vi hadde tenkt, uten omskriving og farging av media, sier Lundell.

Etter at festivalen hadde lagt ut informasjon på nett om hva de gjorde og hvorfor flommet det over av tilbakemeldinger. Ifølge Lundell var de aller fleste positive, mens mange av de negative tilbakemeldingene gjerne inneholdt en selvkritisk refleksjon om hvorfor de var negative.

– Det var kun et fåtall som var virkelig negative, og det var gjerne menn. De mente at festivalen tok fra dem deres frie valg til å spise kjøtt og flere så på biffen som en viktig symbolhandling for å kunne demonstrere muligheten for nytelse. Dette viste seg å være et veldig følsomt spørsmål for mange, sier Lundell.

Ingen hadde forventet det store medietrykket som fulgte: nyheten om et vegetarisk Way Out West endte opp i hver eneste TV-krok og avis i Sverige.

Hvilken miljøeffekt hadde dette? Hvordan ble det økologiske fotavtrykket til Way Out West forandret?

Festivalen baserte seg på en rekke ulike undersøkelser og rapporter for å forklare og analysere valget om å bli kjøttfri. Forskere ved Handelshögskolan hadde allerede slått fast at maten, og spesielt kjøttet, var den største klimasynderen for Way Out West.

– Ved å kutte ut kjøttet på menyen reduserte vi vårt økologiske fotavtrykk med 25 prosent, sier Lundell.

Undersøkelser viser at festivalens publikum er klar over at Way Out West er vegetarisk og et flertall vektlegger festivalens miljøprofil som noe positivt. Ifølge Lundell applauderte artistene i hovedsak initiativet og det var veldig få i festivalcrewet som opponerte mot tiltaket.

– Det fantes såklart kritiske røster og det er noe man må ta høyde for og kanskje se på som noe positivt. Festivaler kan være en plattform for diskusjon og et sosialt eksperiment på hvordan verden kan se ut. Vi tror uansett at festen blir bedre for festivalpublikummet om de føler at de tar del i noe større, noe virkelig bra, avslutter Lundell.

Skriv ut »

Vennligst skriv ut med en annen nettleser enn Firefox (da det er bugs i denne).

Leave a Reply